Π Α Υ Λ Ο Σ
Ἐλέῳ Θεοῦ Ἐπίσκοπος καὶ Μητροπολίτης τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Δράμας,
πρὸς
τόν Ἱερόν Κλῆρον καί τοὺς εὐσεβεῖς καὶ εὐλογημένους Χριστιανοὺς τῆς μαρτυρικῆς Ἐπαρχίας ταύτης, εὐχὴν καὶ εὐλογίαν ἐπὶ τῇ λαμπροφόρῳ Ἀναστάσει τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ.
Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητὰ καί περιπόθητα,
«Γυναῖκες μετά μύρων Θεόφρονες, ὀπίσω σου ἔδραμον˙ ὅν δέ ὡς θνητόν, μετά δακρύων ἐζήτουν, προσεκύνησαν χαίρουσαι ζῶντα Θεόν, καί Πάσχα τό μυστικόν, σοῖς Χριστέ μαθηταῖς εὐηγγελίσαντο» (Α΄ τροπάριον Ζ΄ Ὠδῆς).
Σήμερον ἡ Ἐκκλησία ὁλόφωτος ἐκ τοῦ ἀμιάντου τῆς Ἀναστάσεως φωτός τοῦ ἐκπηγάζοντος ἀπό τοῦ θεμελίου της, τοῦ κενοῦ Ζωοδόχου Τάφου, πρός ἅπαντας τό φαιδρόν τῆς μεγίστης ταύτης ἑορτῆς κήρυγμα μεταδίδει:
Χ ρ ι σ τ ό ς Ἀ ν έ σ τ η !
Σεμνοπρεπῶς ὁ εὐσχήμων Ἰωσήφ καί Νικόδημος ὁ κρυφός μαθητής, ἐκήδευσαν τό σῶμα τοῦ πλάνου. Τό μένος τῶν ἀνόμων Ἑβραίων ἐσίγασεν, οἱ ἀρχιερεῖς καί οἱ ἄρχοντές των ἠσθάνθησαν ἱκανοποίησιν. Ὁ Ἰησοῦς ἐξέλιπεν ˙ καί σύν αὐτῷ αἱ προσδοκίαι τῶν μαθητῶν Του.
Καί ἐνῶ οἱ φύλακες εὑρίσκονται πρό τοῦ τάφου, ὡρισμέναι γυναῖκες, ἀγοράζουν ἀρώματα καί «λίαν πρωΐ» ἔρχονται ἐπί τό μνημεῖον διά νά ἀλείψωσι τό Σῶμα τοῦ γλυκυτάτου Διδασκάλου Των.
Ὤ τῆς γενναιότητος τῶν μυροφόρων γυναικῶν!
Ὁ Πέτρος, ὁ πρῶτος στρατηγός τῶν ἀποστόλων, ἐφοβήθη τήν γλῶσσαν τῆς παιδίσκης καί ἠρνήθη ζωντανόν τόν Κύριόν Του.
Γυναῖκες ἀδύνατες καί δειλές, ἦλθαν νά τιμήσουν τό σῶμα τοῦ Κυρίου των!
Ὅμως θαυμάσια τάς ἀνέμενον !
Ὁ Θεός ἐπεβράβευσεν τήν τόλμην καί τήν ἀγάπην των !
Εὑρίσκουν τόν λίθον ὅστις ἔφραττε τήν θύραν τοῦ μνημείου ἀποκεκυλισμένον καί καθήμενον ἐπ’ αὐτοῦ ἀστράπτοντα ἄγγελον, ὅστις τάς ἀνεκοίνωσεν τό χαρμόσυνον γεγονός : «Ἰησοῦν ζητεῖτε τόν Ναζαρηνόν τόν ἐσταυρωμένον˙ ἠγέρθη, οὐκ ἔστιν ᾧδε ˙ ἴδε ὁ τόπος ὅπου ἔθηκαν αὐτόν» (Μαρκ. 16,6). Καί αἱ μυροφόροι αὗται γυναῖκες γίνονται οἱ πρῶτοι κήρυκες τῆς Ἀναστάσεως, καί τῶν Ἀποστόλων καί Εὐαγγελιστῶν τοῦ Κυρίου εὐαγγελίστριαι.
Ὁ Θεσσαλονίκης θεῖος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς ἐν τῷ εἰς τάς Μυροφόρους λόγῳ αὐτοῦ λέγει : «..... οὕτω καί τόν δεύτερον Ἀδάμ, ὅς ἐστιν ὁ Κύριος, ἀνιστάμενον ἐκ νεκρῶν εἶδεν οὐδείς ἀνθρώπων˙ παρῆν γάρ οὐδείς τῶν οἰκείων, οἵ τε τό μνῆμα φυλάσσοντες στρατιῶται τῷ φόβῳ σεισθέντες, ὡσεί νεκροί γεγόνασι μετά δέ τό ἀναστῆναι, πρώτη τῶν ἄλλων εἶδε γυνή ....... ».
Τάς ἀσθενεῖς ταύτας γυναίκας προέτρεπε τό Πνεῦμα τό Ἅγιον διά τοῦ Προφήτου Ἡσαΐου νά σπεύσουν εἰς τό Ζωοδόχον μνημεῖον : «Γυναῖκες ἐρχόμεναι ἀπό θέας, δεῦτε ˙ οὐ γάρ λαός ἐστιν ἔχων σύνεσιν» (Ἡσ. ΚΖ΄, 11). Διά τήν πίστιν των ἠξιώθησαν τῆς θέας τοῦ ἀναστάντος Κυρίου καί ἤκουσαν τῆς φωνῆς Του : «Χαίρετε .....».
Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητὰ.
Τό γεγονός τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου ἐπεσφράγισεν τό ὅλον κοσμοσωτήριον ἔργον Του.
Ἄνευ τῆς Ἀναστάσεως θά ἐφαίνετο ἀνίσχυρον καί μάταιον.
Ἡ Σταύρωσις εἶναι ἡ ἐξιλαστήριος θυσία.
Ἡ Ἀνάστασις εἶναι ἡ θανάτωσις τοῦ θανάτου. Ἡ θριαμβευτική κατά τοῦ διαβόλου καί τῆς ἁμαρτίας νίκη.
Ἡ πραγμάτωσις τῶν λόγων καί τῶν προρρήσεων τῶν Προφητῶν.
Δι’ αὐτό αἱ μυροφόροι τόν «θρῆνον παυσάμεναι» μηνύουν τῆς «χαρᾶς τά εὐαγγέλια».
Τό κήρυγμα τῆς Ἀναστάσεως ἀποβαίνει ἡ πλέον προσιτή πρός τήν ἀνθρωπίνην καρδίαν διδασκαλία.
Συσφίγγει τούς ἱερούς τῆς οἰκογενείας δεσμούς.
Εἰσέρχεται εἰς τήν κοινωνίαν καί καταργεῖ τάς διακρίσεις.
Συμπαθεῖ τόν ἁμαρτωλόν, καταργεῖ τήν δουλείαν, ἀνυψοῖ τήν θέσιν τῆς γυναικός, δημιουργεῖ «ἔθνος ἅγιον», ἐγκαθιδρύει τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ «ἐντός ἡμῶν».
Ἡ Ἀνάστασις τοῦ Κυρίου ἀποτελεῖ τήν πρός ἀρετήν ὠθοῦσαν δύναμιν καί τήν παρήγορον ἐλπίδα τῆς ἐπί τῶν πόνων καί θλίψεων ἀμοιβῆς. Ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ βιοῦται τό ἐξαίσιον θαῦμα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου. Ἄς γίνωμεν ἀδελφοί καλοί ἀποδέκται τοῦ ἐκ τοῦ Ζωοδόχου Τάφου ἐκλάμψαντος ἀνεσπέρου φωτός. Ἡ καρδία μας ἄς σκιρτήση βιοῦσα τό κοσμοσωτήριον γεγονός, ἡ δέ προσδοκία καί ἐλπίς τῆς ἡμετέρας ἀναστάσεως ἄς μᾶς ἐνθουσιάζη ἐκδιώκουσα ἐκ τῶν διανοιῶν ἡμῶν πάντα φόβον, βέβαιοι, ὅτι, ἐν τῷ μέσῳ ἡμῶν εἶναι παρών μέχρι τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος ὁ Ἀναστάς Κύριος, λέγων πρός ἡμᾶς, ὥς ποτε πρός τάς Μυροφόρους «Χαίρετε».
Ταῦτα μετά βαθείας ἀγάπης ἀπευθύνοντες πρός ὑμᾶς, τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητὰ καί περιπόθητα, ἐπί τῇ Ἁγίᾳ Ἀναστάσει, προσφωνοῦμεν πᾶσιν ὑμῖν : Χριστός Ἀνέστη !
Διάπυρος πρὸς τὸν Ἀναστάντα Δεσπότην Χριστὸν
ὑπέρ πάντων ὑμῶν εὐχέτης
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ο ΔΡΑΜΑΣ Π Α Υ Λ Ο Σ